top of page
Zoeken

SEND ME BACK NOW! - Op avontuur naar onze ecocampingdroom...

Voor je begint te lezen... Moest je zin hebben, helemaal mee gesleurd worden in een heerlijk vakantieavontuur: zet dan zeker een smoothly achtergrondmuziekje op (kleine suggestie die me op de camping bij zonsondergang deed smelten : Gepetto & The Whales - I know who you were ,Rites of passage, The great lament), steek een citronellakaars aan en zet je op je terras met een puur wijntje of een warme kop kruidenthee. Zak lekker weg... & droom even mee.



Avonden op Camping Junora

Ik ben geen vakantieheld... Eerlijk is eerlijk: reizen voor mij als HSP'er is stress! Mijn gezinnetje vindt 'reizen' daarentegen geweldig en dan zoek ik graag iets passend voor ons allemaal.


Op vakantie... HELP!


Voor ik alles uit de doeken doe van die geweldige droomvakantie, toch nog even tussen haakjes dit: Ik ben geen vakantieheld. Des al niet te min iemand die heel de wereld wil ontdekken, het vliegtuig opstapt en geniet van een heerlijke trip.

Eerlijk is eerlijk: reizen is voor mij stress. Het onbekende overlaadt mijn systeem met bergen prikkels. Als HSP'er (Hoogsensitief persoon) blijft het werken om die filter aan de praat te krijgen, te sturen of soms het 'verwerken' te laten zijn. Draai het of keer het: het blijft stress.

Mijn gezinnetje vindt 'reizen' daarentegen geweldig en dan zoek ik graag iets passend voor ons allemaal. Vorig jaar trotseerden we Slovenië & Kroatië en daar ontdekten we hoe elke vorm van natuur de kinderen, mijn vriend en mezelf volledig deden ontspannen en tegelijk enthousiast maakte. Als we iets doen, dan zal het al the way 'nature' zijn...



Vorig jaar trotseerden we Slovenië & Kroatië en daar ontdekten we hoe elke vorm van natuur de kinderen, mijn vriend en mezelf volledig deden ontspannen.


Een ecocamping in harmonie met de natuur?! Is dit een droom of bestaat het echt?

Winter 2018 - 2019. Junora passeerde me al een keer of 3 de revue en ik kon 'toeval' alvast uitsluiten. Dit is waar we naartoe moesten, toch?! Het zag er alvast geweldig uit! Junora is een kleinschalige ecocamping, biedt camping & glamping aan met er bovenop een ruime stek voor jezelf & je gezin, een klein moestuintje, speeltuintjes/blote voetenpad verspreid over de site, een zwembad voor een frisse duik en dan spreek ik nog niet van de pizza-avonden en het gezellig samenzijn aan het vuur midden in de natuur!

Ieders mag er zijn talent bovenhalen en zijn zoals hij of zij is.

De doorslag kwam er bij mij helemaal toen ik de juiste energie voelde: de missie en visie van Madelon & Vincent (eigenaars van camping Junora) bestaat eruit om zoveel mogelijk in harmonie met de natuur de camping te laten fungeren. Zo zijn de douches bij het zwembad alsook het zwembad enkel verwarmd met zonne-energie, is al het linnen Oektex-gecertificeerd, wordt er gewerkt met permacultuur (een vorm van moestuinieren in symbiose met de natuur) en wordt er gewerkt met een mooi aanbod aan kruiden, groenten, maar ook biologisch wasmiddel en zeep/shampoo. Lief voor onszelf én de natuur: Is dit een droom of bestaat het echt? Eén ding was duidelijk:

Junora! Dat werd het!




6 redenen op een rij - Waarom nu een ecocamping?


Er waren nog meer reden waarom deze camping zo goed voelde & wij allemaal eventjes dichter bij ons zelf konden kruipen.

13 juli.

Aangekomen, waren we meteen overweldigt door het adembenemende uitzicht! Wilde bloemen in perken rond het zwembad, de berg met tomaten die volop in de groei waren en dan al die mooie paden met de tentjes... WAUW!

Madelon & Vincent heetten ons welkom en dat voelde meteen als thuiskomen. Heel persoonlijk en warm, altijd klaar voor een babbel.



Al van bij de aankomst een adembenemend uitzicht! ... Zoals de wilde bloemen in perken rond het zwembad

Er waren nog meer reden waarom deze camping zo goed voelde & wij allemaal eventjes dichter bij ons zelf konden kruipen. Ik zet er de 6 belangrijkste om een rijtje...



1. TIJD VOOR ONS & MINIMALISME

We voelden dat er meer 'tijd was voor ons'. Tijd om echt samen te spenderen omdat we die echt letterlijk meer samen hadden. Maar ook door de eenvoud en het minimalisme dat we op dat moment mochten ervaren: minder spullen/dingen om te doen/prestatiedruk/overload aan prikkels, maar wel meer ruimte & rust! Wat heerlijk...



Onze stek op Camping Junora

No words needed


2. SLOWDOWN

Het tempo zakte meteen weg: er hoefde natuurlijk niets. Zin om te gaan zwemmen? Oké, dan doen we dat. Pannenkoeken bakken & tijd voor een momentje rust met 4.

Ook goed! Niets hoeft, alles mag.

Ook activiteiten voelden we aan per dag wat er kon en niet kon.



Zin in pannekoeken? Yes, we do!

Crossen met de gocarts of...

... ongelimiteerd bouwen aan de legotafel. Wat jij wilt!


3. ERVARINGSGERICHT & SPELENDERWIJS LEREN

Dat klinkt nu echt heel erg als 'prestatie', maar dat was het helemaal niet. Doordat er net meer tijd was en we die ook konden nemen, konden de kinderen als wijzelf leermomenten aangrijpen op de moment dat het zich aandiende. Zo speelden we uren met een puzzel, uno of 'logo' omdat ze er zin in hadden. Bij Junora hadden we daarbij de mogelijkheid om een ontdekkingstocht in het bos te doen, af te dalen naar de rivier om stenen te ketsen in eht water, te crossen met de gocarts of ongelimiteerd bouwen aan de legotafel. Bij elk moment leerden onze kinderen wel iets nieuws en dat simpel in de natuur. Niet meer niet minder.

Helemaal top als je achteraf thuis ziet hoe onze kinderen weer zooo hard geëvolueerd zijn. Puur omdat er de ruimte & rust was. Leren zonder druk, in het aanbod, in de moment.



Afdalen naar de rivier was een enorm leerrijke ervaring voor ons 4!

Camping Junora beschikt over een ontdekkingspad in het bos waar kinderen spelenderwijs meer leren over het bos en zijn dieren, maar ook over klanken en natuurschatten!
Op ontdekking in de natuur!


4. ONTSPANNEN

De natuur deed ons allemaal ontspannen en in contact blijven met ons lijf. Geen overload aan prikkels die ons deed overstijgen of overprikkelen.

Zo belangrijk voor de drie HSP'ers (van de 4) in ons gezin.

Voor mensen die er niet zoveel last van hebben, als mijn vriend, mocht er nog wat meer actie zijn. Dat hebben we dan weer ruimschoots goed gemaakt op de terugweg :)



Voor ieders wat wils...


5. KLEINE GELUKSMOMENTJES

Er waren heel wat kleine geweldige dingen die in de dagdagelijkse rush vaak niet worden gezien en wat we op de camping wel weer konden voelen en ervaren:

Hoe er voor elkaar wordt gezorgd op de camping, door jong en oud...

Hoe in alle spontaniteit ons Free de kippen achterna ging om ze te kunnen knuffelen...

Of mijn lieve schatjes met zelfgeplukte bloemetjes voor mama kwamen aandraven...

Hoe onze lieve speelse Wolf zag genieten in het zwembad...

Hoe de volle maan opkwam en transformeerde naar een gedeeltelijke maansverduistering...

Hoe de zon in al zijn schoonheid ondergaat...

Wanneer je ziet dat je kinderen leren communiceren of met dingen anders leren omgaan...

Wanneer de krekels hun heerlijk geluid laten weergalmen in de eindeloze hemelse natuur...

...

Ik kan nog wel even doorgaan. Het zijn gewoon de kleine dingen die je doen inzien dat het zo ook kan en het echt niet groots hoeft te zijn dat leven hier op die bol. Als een soort reflectie nam ik dit gevoel in me op. Dit wil ik meer. Dit wil ik thuis.



Kleine geluksmomentjes: Free hield ervan om de kippen achterna te gaan en heerlijk te knuffelen!


6. LIEF VOOR JE LIJF, LIEF VOOR DE NATUUR

Een heel grote troef was toch het ecologisch op vakantie kunnen gaan.

We hebben maar 1 aardbol, jongens!

Laten we er lief voor zijn.

Voor onze prachtige natuur, ons lijf, voor onze kinderen, voor hun en onze toekomst!



Moestuintjes bij de vleet...

Ecologisch kamperen met groentjes vers uit de tuin! Een klein geluksmoment voor mezelf...


Ecologisch op vakantie gaan... Ik kan het jullie alleen maar aanraden voor alles wat je er voor terugkrijgt, zonder al te veel gekke dingen te hoeven doen.

Gewoon jezelf zijn, blijven & ... genieten!




DANKJEWEL, MADELON & VINCENT, JUNORA!

Je was geweldig!






110 weergaven0 opmerkingen
bottom of page