top of page
Zoeken

#meiplasticvrij : hoe ging dat nu?

Throwback naar de winter. Daar reed ik weer, met mijn volle winkelkar buiten: Tassen en Curverbakken volgeladen met eten, huishoud- of verzorgingsproducten. Inladen in de auto, puzzelen, naar huis rijden en opnieuw uitladen en organiseren in mijn voorraad. Elk ding ik vastneem, besef ik dat wij zo niet verder kunnen. Ik sleur letterlijk alles van hier naar ginder, van het kastje naar de muur en verpakt in enorm veel plastic! Het weegt voor mezelf én de natuur. Dit KAN NIET zo verder!


'Dit is wat ik wil! ... qualitytime, ruimte voor ons gezin en rust! Een droom of reality?'

Toeval of niet (Ik geloof niet in toeval ;-) ) lees ik daarbij het artikel in Nest Magazine (sinds heel recent 'Libelle Nest') over #zerowaste . Tonnen inspiratie van gezinnnen die het zonder doen. Zonder afval en 'wasted time'. Wauw! Dit is het! Dit is wat ik ook wil! Geen verspilling van tijd, geld, spullen. Wel qualitytime, ruimte voor ons gezin en rust! Een droom of reality?



Aan de slag!


Hoewel ik al jaar en dag wasbare luiers voor onze kids gebruik, ecologische kleding probeer te kopen, alsook heel wat bioproducten, voel ik dat wij 'er nog niet zijn'. Maar kan ik nog beter? Systematisch nam ik bewust en onbewust elk product van ons dagdagelijks gebruik onder de loep. Ik zag hoeveel afval elks produceerde en zocht online en in de bioshop naar oplossingen. Zo zag ik hoeveel broodzakken we telkens verbruikten, talloze yoghurtpotjes er door gingen en ook de fruit- en groentenzakken me steeds minder aanstonden (ookal was het papier). Hoe en wat, daar had ik nog vraagtekens bij.


De start was gemaakt! De evolutie zou ik later zien...

Toen ik uiteindelijk in maart me ging verdiepen in de infosessie 'Wasbare Luiers' van Klein Spook in de Bioshop in Turnhout, kwam ik na de sessie in de shop en concreet écht het materiaal tegen dat ik nodig had!

Ik kocht me de eerste stoffen zakken voor fruit en groenten, maar ontdekte ik ook het assortement aan duurzame producten bij Klein Spook. Ja, ze hebben meer dan wasbare luiers alleen, maar ook wasbaar maandverband, cups en producten als fruit-, groenten en broodzakken. Ook een bestelling bij Kudzu volgde dezelfde dag nog! Buiten de extra broodzakken, ging ik aanvullend voor herbruikbare oorstokjes, bamboe tandenborstel, een EcoEgg wasbal met hervulling, een biologisch afbreekbare schuurspons en schuurborstel voor de afwas. De start was gemaakt! De evolutie zou ik later zien...







Maand april ging voorbij. En ik moet toegeven: elke nieuwe verandering vraagt ook zijn aanpassing, investering van tijd en geld. Maar ik wist voor wat ik het deed. Het was met vallen en opstaan. Zo vergat ik wel eens de broodzakken of fruit- en groentenzakken mee te nemen en de momenten dat ons Free ziek was, liep het helemaal niet. Ik stond achter met was en plas en ze bleven liggen in de manden.

Op een bepaald moment had ik de routine toch gevonden en waren we alvast daar goed mee aan de slag: er hangt nu steeds een zak bij mijn jas klaar die ik nooit nog vergeet mee te nemen of een reserve in de auto. Zo blijft een goeie planning steeds een must.

Eind mei kan ik daarbij duidelijk het verschil zien aan de stapel papier en karton die sterk is afgenomen. Een voldaan gevoel!


Een voldaan gevoel!... En zeker wanneer ik niet steeds het gevoel heb dat ik voor vanalles en nog wat in de winkel moet zijn. Er komt rust in huis en in mijn hoofd...

Bij de melkautomaat

Ook dat gevoel heb ik nu wanneer ik afwas met materialen die geen microplastic achterlaten in het water of wanneer ik mijn propere was uit de machine haal met de EcoEgg. En zeker wanneer ik niet steeds het gevoel heb dat ik voor vanalles en nog wat in de winkel moet zijn. Er komt rust in huis en in mijn hoofd...

Vooral dat laatste geeft mij momenteel nog meer motivatie.

Zo zag je onvermijdelijk de foto's van mijn gevulde glazen melkflessen op de Instagramfeed of swipte je door de stories en kwam je mijn zelfgemaakte yoghurt tegen. (Die gaan momenteel nog steeds goed, hoewel ik nog de routine moet vinden met het hervullen van de melkflessen bij de automaat en er nog organisatie moet komen bij mijn stockage van lege potjes). Ik blijf brainstormen en mogelijkheden oprakelen. Ja... Het blijft een eeuwige kwestie en groeiproces. Maar ik heb er zin in! Met ups en downs!



#cheektest


#meiplasticvrij deed daarbij mensen verenigen en op ontdekking gaan naar nieuwe mogelijkheden. Tegen meer en zinloos afval.

#cheektest bevestigde dit bijvoorbeeld: Een grote pamperproducent (die opriep om hun luiers nat te maken alsook eentje van de concurrent om te vergelijken hoe zacht ze blijven) die het niet haalde van de honderden posts met wasbare luiers. Dan ben ik blij en dankbaar dat we zo bewust geworden zijn over ons afvalmisbruik. Dat we een nieuwe weg zien en willen aangaan. Ja, ook jij mama of papa die (nog) wegwerpluiers gebruikt sporadisch of altijd omdat het nu niet anders lukt of goed aanvoelt. Voel je niet schuldig, maar wees blij voor je bewustwording, een eerste stap naar verandering en een mooiere wereld!



Zelf aan de slag - 10 tips die jou kunnen helpen


Ik voel het al... Nu kriebelt het ook bij jullie!

Je zal het je zeker niet beklagen. Om je alvast dat extra zetje te geven, help ik je graag aan de slag met een handje vol tips.

  1. Begin laagdrempelig: iets dat gemakkelijk gaat en waar je ook écht zin in hebt om je motivatie niet te verliezen.

  2. Wees mild voor jezelf als het moeilijker gaat. Elk goed groeiproces heeft écht wel tijd nodig om te evolueren.

  3. Vertel je partner over je intentie. Misschien krijg je wel hulp? Heeft zij of hij wel zin om iets te ondernemen of tot zijn/haar project te nemen?

  4. Praat met gelijkgestemde mensen erover. Ik merk bijvoorbeeld dag ik met mijn schoonzusje er erg goed over kan praten. We inspireren en helpen elkaar waar nodig. Ik volgde ook een workshop 'Minimaliseren' van ontwarcoach Britt. Ook wel zin in? Goed nieuws! 5 november gaat er eentje door bij Moederkracht.

  5. Pak project per project aan. Ga niet met 10 verschillende projecten aan de slag, maar start 1 voor 1 of maximum enkelen tegelijk zodat je een overzicht blijft houden, maar ook vol blijft houden en goed kan evolueren hoe het nu gaat.

  6. Wordt blij van de kleine dingen die je al hebt verwezenlijkt.

  7. Ga producten bij een land- of tuinbouwer in de buurt halen en steun de #korteketen op die manier. Daarbij kan je vaak je eigen bakjes, flessen of (stoffen) zakken gebruiken om alles mee te nemen. #boerentrots Zoek jij ook mogelijkheden om bij jullie in de buurt 'Recht van de boer' te kunnen shoppen. Neem dan zeker even hier een kijkje. Op www.rechtvandeboer.be kan je opzoeken waar je dichtbij kan winkelen. Je verkleint er enorm je ecologische voetafdruk mee.

  8. Koop seizoensgebonden. Dat is behoorlijk duurzamer en vergt minder energie voor productie.

  9. Begin je eigen moestuin. :-)

  10. Verzamel je krachten, vorm je stam en kook samen of verdeel 'te maken' producten (kuisproducten, koekjes, yoghurt,...). Zo ontlast je elkaar, belast je jezelf minder. Wees mild wanneer ook dat minder loopt.


Nu is het aan jullie...

Kunnen we elkaar nog meer helpen?

Stuur dan jouw plaatselijke boer, (melk)automaat, gedeelde tuintjes,... door en ik maak een mooie verzameling hier op de website om die van 'rechtvandeboer.be' nog meer aan te kunnen vullen.


Succes!













52 weergaven0 opmerkingen
bottom of page