top of page
Zoeken

(Op)groeien in een mooie wereld- Een zoektocht naar onvoorwaardelijk & natuurlijk ouderschap

Natuurlijk & onvoorwaardelijk ouderschap - een leven zo dicht mogelijk bij de natuur en het ritme van je kind. Ik weet het nog als de dag van gisteren wanneer dit thema mij prikkelde. Onze Wolf was slechts een week oud, vermoed ik. Ik voelde hoe het beeld dat ik me vooraf mee had gekregen uit alle richtingen over je kind apart te slapen leggen niet klopte met mijn gevoel. Hij huilde telkens wanneer ik hem apart legde en hoe hij tot rust kwam wanneer hij in mijn armen lag. Dit kon toch niet de bedoeling zijn?! Toen mijn lieve vroedvrouw op controle kwam, stelde ze me gerust. 'Helemaal normaal! Ken je 'natuurlijk ouderschap'?' Nooit van gehoord. Niet in mijn naaste omgeving, amper van ouders waarmee ik in contact kwam als vroedvrouw, laat staan in mijn opleiding.

Voor mijn zwangerschap stelde ik me wel eens de vraag hoe dit anders kan. Want zo voelt het toch niet goed? Maar hoe kan het dan wel?

In mijn pril ouderschap schuimde ik het wereldwijde web en de bib af.

Ik vond wel wat informatie, maar toch niet dé dingen die ik gemakkelijk kon integreren.

Het was vaak achterhaald, niet van deze tijd meer. Laat ons er ook niet flauw over doen dat 'Natuurlijk ouderschap' niet echt een super hippe term is.

Maar wat er achterzit, is dat zeker niet!


'...keer bij keer vond ik meer inspiratiebronnen en leuke inzichten die mij échte, pure en eerlijke informatie gaven hoe ouderschap was en mocht zijn... Ik was eindelijk niet meer eenzaam & alleen met mijn dat gevoel en manier van handelen. '


Wie zoekt die vindt


De volhouder wint. Wie zoekt die vindt!

Ik hield het er inderdaad niet bij en liet Google zijn werk doen, zocht op Facebook gelijkgestemden en keer bij keer vond ik meer inspiratiebronnen en leuke inzichten die mij échte, pure en eerlijke informatie gaven hoe ouderschap was en mocht zijn. Dicht leven bij je kind en op zijn of haar ritme! Wauw! Ik was eindelijk niet meer eenzaam & alleen met mijn dat gevoel en manier van handelen.



Niet alleen


Om er een paar toch al te noemen...

Kiind magazine was één van de eerste dingen die ik indertijd vond. Een (toen) opkomend & veelbelovend online-tijdschrift dat intussen is uitgegroeid tot tijdschrift dat vier keer per jaar verschijnt, verschillende boeken heeft uitgebracht zoals 'Wat baby's nodig hebben' (Melanie Visscher & Kiind) en enkele keren per jaar evenementen voor gezinnen of zwangeren aanbiedt zoals het aankomende Kiindweekend van 27 tot 30 juni. Kiind heeft me al van begin af verbaasd met hun 'nagel op de kop'-artikels van bevallen tot samen slapen en hutten bouwen. Aanrader bovenaan de rij!


Een klassieker waar ik ook wel handvaten in vond als kersverse mama was 'Oeii Ik Groei'. Het boek dat ik tweedehands vond bij de Kringloopwinkel en bij moeilijke dagen toch eens een kijkje in ging nemen. Het verklaarde weer vaak dat sprongetje en het gedrag van onze zoon. Mama gerustgesteld. Opdracht volbracht.

By the way: tegenwoordig ook in appvorm verkrijgbaar om toch weer wat spullen te minimaliseren ;-)


Tegenwoordig biedt Kristien Wollants een erg boeiend aanbod aan podcasts met alle info die jij als mama moet weten en zijn er ook best wat vroedvrouwen en doula's die zich hebben verdiept in het natuurlijke aspect.


'Nu beseffen ouders meer en meer dat het geen geitenwollensokkenpraktijk is, maar wel hoe belangrijk het is...'

Bovenop al de boeken en online info, kwam ik ook in community's terecht. Mensen waarmee ik verbinding kwam en erkenning voelde. Dat was nu net waar ik naar snakte en nog het meeste dagdagelijks aan had.

Heel het 'dicht-bij-je-kind-gedoe' was -serieus waar- 5 jaar geleden nog helemaal niet in opmars zoals het nu is, met de rare blikken indertijd als gevolg bij bijvoorbeeld langdurig borstvoeden of dragen. Nu beseffen ouders meer en meer dat het geen geitenwollensokkenpraktijk is, maar wel hoe belangrijk het is om in een gehaaste maatschappij dichter bij je kinderen te staan. Hen een stevig fundament helpen te bouwen naar een gezond & gelukkig leven met een fijne portie zelfvertrouwen. En hoe kan je het goed uitbouwen als je niet gesteund of gedragen wordt door elkaar? Dan wordt het bijzonder moeilijk. Elk mens snakt namelijk naar een groep om bij 'thuis te komen'. Dat zijn we nu eenmaal: kuddedieren.

Die verbinding en dat stamgevoel is iets waar ieders van ons meer en meer zin in krijgt, maar vooral nood aan heeft. Dingen samen dragen. Mooi en minder mooi, goed en slecht, blij en verdrietig. Samen. Zonder oordeel.


Ze komen soms ook plots en geheel onverwacht vanzelf... Die pareltjes waarmee je jullie stam kan bouwen.

Het is bouwen, zoeken. En dat heeft tijd nodig. Geloof me. Veel tijd en geduld.

Waar je intussen ongetwijfeld op kan bouwen en vertrouwen zijn steeds zelfstandige vroedvrouwen die in de meeste gevallen ook erg bekend zijn met natuurlijk ouderschap, draagconsulenten of de buur om de hoek bij wie terecht kan. Je (schoon)moeder die je helpt waar kan of die vriendin die er ongeacht wat altijd haar best doet om connected te blijven. Ze komen soms ook plots en geheel onverwacht vanzelf: een mama aan de schoolpoort of een 'langgeleden'-kennis die toch wel wat waarden en kennis met je deelt. Die pareltjes waarmee je jullie stam kan bouwen.



Samen


Ik geloof erin. Samen bouwen we aan een mooiere wereld. Wanneer je met die buur om de hoek of 'langgeleden'-kennis een babbeltje slaagt, een handje helpt, kraamkost brengt naar die vroegere schoolvriendin en een luisterend oor en erkenning geeft, dan enkel kunnen we werken aan een mooie wereld 'Samen'. Alles wat lichter maken en meer samen dragen.



Natuurlijk ouderschap: praktisch


Ik kan nu wel vertellen over hoe je het goed 'samen' kan doen. Als je voelt dat er geen connectie is, werkt het niet. Het is afwegen, begrip uiten en het loslaten of juist samen brainstormen en connecteren.

Weet je nog niet goed wat je als ouder écht wilt. Dan is het goed om te eerst te informeren bij wat de mogelijkheden zijn rond (natuurlijk & onvoorwaardelijk) ouderschap en gaan voelen waar jij jezelf goed bij voelt.

Bij deze link krijg je een mooie oplijsting van alle organisaties, webshops en instanties die betrouwbare informatie geven, eerlijke & natuurlijke producten verkopen die gezond zijn voor jou en je kind. Door mezelf persoonlijk zijn goedgekeurd. :-) (Nee die is geen reclame. Dit is gewoon puur en onafhankelijk om jullie een stapje verder te helpen)


Heb je vragen? Stel ze me gerust!

Ik zie jullie heel graag... bij Moederkracht!




69 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page